Fra Frihedsbroen til Knag Mølle
Ruten er 4,1 km
Ved Frihedsbroen kan du parkere og der er en shelterplads med 2 shelters, toilet, bålplads og bord- og bænkesæt. Her er også en informationsskærm med gratis wi-fi, hvor du kan læse om Kongeåens natur og historie, samt downloade kort og APP til din smartphone.
Fra Frihedsbroen følger stien Hærvejen frem til Knag Mølle.
Skibelund Krat
Fra Frihedsbroen kan du tage et svinkrærinde til Skibelund Krat, der ligger 1,7 km nord for broen. Det var engang var et vigtigt mødested for dansksindede nørre- og sønderjyder.
Herberg
Følger du ruten mod øst kommer du efter 700 meter Frihedsbroen til Kongeå Hærvejsherberg, hvor du kan overnatte. Herefter går turen på markvej gennem Sundbøl Plantage.
Skodborghus Slot
Når du når til Haderslevvej fortsætter stien lige over vejen. Du kan også vælge et svinkeærinde til mindestenen over Skodborghus Slot, der fungerede som grænsekontrolsted fra 1864-1920. Du finder mindestenen omkring 600 meter mod nord ad Haderslevvej. På parkeringspladsen ved Skodborghus finder du endnu en informationsskærm og et toilet.
Vejen Fodboldgolf
Ruten passerer Vejen Fodboldgolf. Slå et smut forbi og nyd udsigten fra fiskeplatformen ved åen. Du kan også overnatte i et stort bålhus eller nyde den medbragte kaffe under et stort halvtag.
Hermansens Høj
Herefter går du hen over Hermansens Høj. Højen er et mindesmærke for skolelærer K. M. Hermansen, der var særdeles aktiv i det lokale foreningsarbejde. Hans søn, Knud Hermansen, var forfatter til Søren og Mette-bøgerne.
Knag Mølle
Lidt længere fremme kommer du til vandmøllen Knag Mølle, der ligger smukt ved Komgeåen. Knag Mølle blev bygget omkring 1780. Oprindelig var møllen en kornmølle, men i 1830 blev møllen bygget om til en benmelsmølle. Møllen har et stort underfaldshjul og et velbevaret mølleværk. Knag Mølle er den eneste vandmølle i Danmark, hvor engvandingskanalen går ind under bygningen.
Mødestedet Skibelund Krat
Læs om Skibelund Krat - det vigtigste nationale mødested for dansksindede nord og syd for Kongeåen i 1865-1920.